2.4
Motivující asistent
Je přítomen v případech, kdy znevýhodnění způsobuje žákovi obtíže při koncentraci pozornosti a časové orientaci, obtíže s dokončením započaté práce apod. Motivující asistent napomáhá udržet optimální pracovní chování žáka a jeho orientaci v čase; při výkonu asistenčních služeb se řídí závaznými pravidly pro motivaci.
Motivujícím asistentem by měla být osoba žákovi známá, nejlépe osoba, která tuto funkci doposud plnila.
Pomoc motivujícího asistenta je obvykle určena žákům:
- s poruchami autistického spektra;
- s poruchami pozornosti, s projevy hyperaktivity nebo hypoaktivity vyskytujícími se samostatně nebo v rámci určitého syndromu —např. ADD, ADHD;
- s obsesivně-kompulzivní poruchou, která vede k nadměrné kontrole vyplněných úkolů, zdržuje od postupu k dalším úlohám atd.;
případně žákům:
- s dlouhodobou nemocí (např. žákům užívajícím farmaka, která tlumí psychické funkce).
Motivující asistent:
- pobízí k činnosti žákovi srozumitelným způsobem — např. oslovením, dotykem ruky, očním kontaktem apod;
- informuje o čase způsobem, na němž se se žákem předem dohodli;
- pomáhá žákovi s relaxací v rámci individuálních přestávek v průběhu MZ;
- aktivně řeší mimořádné situace (záchvat vzteku, nadměrná rozrušenost, zmatenost žáka apod.) např. tím, že s žákem v rámci individuální přestávky odejde z učebny a pokusí se o zvládnutí situace a návrat žáka k práci;